ganaart

GANA ART BOGWANG

MIDORI SATO

11/01/2023 ~ 11/26/2023

Midori Sato
FLOW

Gana Art is pleased to present a solo exhibition by Midori Sato (b.1984), whose work utilizes a lavish closet to embody the human desire for beauty and possessions. She has been working on the theme since 2008, and has recently added a new twist to her work by incorporating natural motifs such as flowers, gardens, and the sky.

Midori, who has expressed a keen interest in clothes since childhood, fell in love with the window displays of boutiques she encountered in Paris as an exchange student. These well-appointed show windows struck a stark contrast with the tiny closet in her dorm room. In this light, the artist decided to paint a fictional wardrobe outside the bounds of reality to fulfill her aspirations. She blurred the boundaries between reality and fantasy by utilizing huge canvases reminiscent of actual wardrobes while depicting dresses in bold, rapid brushstrokes to create images that border on abstraction. Stripped of details, the dresses remain only as outlines or are rendered at simple color planes, reflecting the artist’s intention to capture not simply a wardrobe, but also her inner self and women’s longing for glamor. Furthermore, the backgrounds of colored planes rendered in coarse brushstrokes display traces of the artist’s movements. This provides an additional formative element for the work, together with the dresses depicted in lines. By dissolving the distinction between fact and fiction, reality and fantasy, and abstraction and figuration, Midori Sato does not aim to represent a formalized wardrobe per se, but an informal wardrobe that is constantly changing according to the viewer.

Midori has recently embraced flowers as a new subject matter. the artist has sought to capture on canvas the formative aesthetics of flowers themselves along with their vitality and has expanded her interest in flowers to incorporate nature into her wardrobes. By exploring flowers, she discovered the beauty of nature in its constant transformation and viewed these free and unpredictable changes as overlapping and creating a unified flow. The artist connected this flow of change to her own practice, which is how the exhibition earned its title Flow. The artist has metaphorically revealed her own psychological attitude towards beauty through her depictions of wardrobes, and subsequently expressed wardrobes incorporating natural landscapes by expanding her themes into flowers and nature as a means to embody her psychological transformation. The exhibition offers an opportunity to appreciate Midori Sato’s inner transformation and the developmental flow of her work, as well as providing a meaningful glimpse into the beautiful wardrobe that she has been exploring for fifteen years.


미도리 사토
FLOW

가나아트는 호화로운 ‘옷장(closet)’을 작업의 소재로 활용하여 아름다움과 소유를 향한 인간의 열망을 구현하는 미도리 사토(Midori Sato, b.1984)의 개인전을 개최한다. 그는 2008년부터 옷장을 주제로 작업을 전개해 왔으며 최근에는 꽃과 정원, 하늘과 같은 자연의 소재를 접목시킴으로써 작업에 새로운 변화를 주고 있다.

어린 시절부터 옷에 유난히 큰 관심을 가졌던 미도리는 교환학생 시절 파리에서 마주한 부티크(boutique)의 쇼윈도에 빠져들었다. 잘 꾸며진 쇼윈도는 유난히도 작았던 기숙사 방의 옷장과 비교되었는데, 이에 작가는 자신의 열망을 채워줄, 현실에 존재하지 않는 허구의 옷장을 그리기로 결심했다. 그는 실제 옷장을 연상시키는 거대한 크기의 캔버스를 활용함으로써 현실과 비현실의 경계를 흩트리고, 빠르고 강한 붓질로 드레스를 묘사하여 추상에 가까운 화면을 만들어냈다. 세부묘사가 생략된 드레스는 윤곽의 형태로만 남아있거나 단순한 색면으로만 재현되었는데, 이는 단순히 옷장을 구현하는 것이 아닌 본인의 내면과 화려함을 향한 여성들의 갈망을 담고자 했던 작가의 의도가 반영된 것이다. 나아가 투박하고 거친 붓질을 통해 완성된 색면의 배경에는 그의 움직임이 고스란히 남아있어 선으로 묘사된 드레스와 함께 작가의 몸짓이 또 다른 조형적 요소로 자리하게 된다. 이와 같이 사실과 허구, 현실과 비현실, 그리고 추상과 구상의 구분을 해체하는 미도리 사토는 이를 통해 정형화된 옷장 그 자체가 아닌, 보는 이에 따라 끊임없이 변화하는 비형식적인 옷장을 표현하고자 하였다.

최근 미도리는 꽃을 새로운 소재로 끌어들여 꽃 자체가 주는 조형적인 아름다움, 더불어 생동력을 화면에 담아내고자 했으며 꽃에 대한 관심을 확장하여 자연을 옷장에 접목시켰다. 그는 꽃을 탐구함으로써 끊임없이 변모하는 자연의 아름다움을 발견했으며 이러한 예측 불가능한 자유로운 변화들이 겹겹이 중첩되며 하나의 흐름으로 이어진다고 여겼다. 작가는 이러한 자연스러운 변화의 흐름을 작가는 작업관과 연결 지었는데, 이는 이번 전시명이 “흐름(Flow)”인 연유이기도 하다. 궁극적으로, 작가는 옷장을 통해 아름다움을 향한 본인의 심리 상태를 은유적으로 드러냈으며 이후 꽃과 자연으로 주제를 확장함으로써 심리적인 변화를 자연의 풍경과 접목시킨 옷장으로 구현했다. 따라서 본 전시는 이와 같은 미도리 사토의 내면의 변화와 작업의 흐름을 감상할 수 있는 자리로, 미도리가 15년간 탐구해온 그만의 아름다운 옷장을 한 눈에 펼쳐볼 수 있는 의미 있는 시간이 될 것이다.


Installation view

SELECTED WORKS